Slider
29 sty

Co oznacza R w kółku?

Czy wiesz tak naprawdę co oznacza R w kółku? Przypatrując się uważnie różnym markom na rynku zauważyć możesz, że część z nich posługuje się tym właśnie symbolem. Nie każdy jednak wie co on faktycznie oznacza.

Nie powstrzymuje to oczywiście ludzi przed doradzaniem innym w tym zakresie (taka nasza polska przypadłość). W wyniku tego internet pełen jest najbardziej abstrakcyjnych tłumaczeń. Poniżej przedstawiam dwa pojawiające się najczęściej:

  • Nadzwyczaj mocno utrwaliło się u ludzi to, że R w kółku oznacza “oryginalny”. Stąd podobno tylko oryginalne produkty są opatrzone tym symbolem. Nie spotkałem się jednak z sytuacją aby oszust, który podrabia dany produkt pomijał symbol ®. To nie jest jednak hologram jak w przypadku płyt CD, który ciężko skopiować!

Symbol R w kółku błędnie kojarzony jest z określeniem "oryginalny"Co ciekawe błędne tłumaczenie utrwalają oznaczenia, które spotkać można w internecie. Najciekawszym wg mnie jest znaczek “TYLKO ORYGINALNE PRODUKTY”. Tam symbol R w kółku pojawia się wyraźnie w kontekście oryginalności towaru. Tak naprawdę nie ma jednak nic wspólnego z ochroną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

  • Symbol R w kółku błędnie tłumaczy się również jako oznaczenie praw autorskich. Miałem styczność z kilkoma przedsiębiorcami, którzy właśnie w tym kontekście dodali ® przy swoim firmowym logo. Należy pamiętać, że taka niewinna pomyłka może wiązać się z konkretnymi sankcjami karnymi .

Poniżej przedstawiam prawidłowe znaczenie nie tylko samego ® ale również innych symboli mających związek z własnością intelektualną.

R w kółkuTo skrót od “registered” co oznacza, że dany znak towarowy został zarejestrowany w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Przedsiębiorca, który uzyskał świadectwo ochronne może, ale nie musi, umieszczać w sąsiedztwie swojego znaku towarowego litery R wpisanej w okrąg. Zabronione jest oznaczanie tym symbolem znaku towarowego, który nie został zarejestrowany. Polski prawo przewiduje za taki czyn grzywnę.

TM - trademarkTo skrót od “trademark” co oznacza znak towarowy. Polskie prawo nie wiąże z tym symbolem jakichkolwiek uprawnień. Każdy przedsiębiorca, który używa charakterystycznej nazwy bądź logotypu faktycznie posługuje się znakiem towarowym. Nie każdy jednak chroni go w Urzędzie Patentowym. W takim przypadku część z nich posługuje się tym symbolem.

C w kółku

To skrót od “copyright” co oznacza prawo autorskie. Symbol ten można czasami spotkać na różnego rodzaju towarach: batonikach, płatkach a także na mapach. W szerszym znaczeniu są to prawa przysługujące autorowi z tytułu stworzenia dzieła. Chodzi np. o prawo do uzyskiwania korzyści finansowych. Każdy znak towarowy o wyjątkowej szacie graficznej chroniony jest z mocy prawa właśnie prawem autorskim. Więcej na ten temat pisze Robert Ratajczak na swoim blogu w >tym< artykule.

To skrót od “service mark” co oznacza znak usługowy. W Polsce pojęcie SM - service markznaków towarowych zawiera w sobie również znaki usługowe. Jeżeli chodzi o znaczenie tego symbolu to zachodzi tutaj analogiczna sytuacja jak przy TM.  Przedsiębiorca, który chroni swój znak towarowy może posługiwać się poza symbolem ® również TM lub SM. Występowanie jednak tych ostatnich samotnie nie mówi o ochronie prawnej wynikającej z rejestracji w Urzędzie Patentowym.

G w kółkuTo symbol oznaczający zarejestrowane w odpowiednim Urzędzie Patentowym oznaczenie geograficzne. W tym przypadku możemy mówić jedynie o towarach pochodzących z danego terenu pod warunkiem, że ich specyficzne cechy wynikają właśnie z miejsca ich pochodzenia (np. szampan). Podobnie jak w przypadku ® osoby uprawnione mogą ale nie muszą posługiwać się przy danym oznaczeniu tym symbolem.

 T w kółku

To symbol topografii układów scalonych. Niestety w Polsce zgłaszana jest ich śladowa ilość.

Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi udało mi się nie tylko rozwiać kilka mitów na temat tego co oznacza R w kółku ale również przybliżyć znaczenie innych symboli z zakresu własności intelektualnej.

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Piotr Kwiecień 4, 2014 o 12:46

Mam pytanie czy można używać nazwy produktu oznaczonego “R” w kółeczku w takim kontekście np. podczas wystawiania aukcji:

“Buty nie nike sportowe (tu nazwa innego producenta np. jong jang)”

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 4, 2014 o 12:52

Można sprzedawać bądź reklamować produkty, które legalnie kupiło się od producenta np. NIKE. Następuje tu wyczerpanie prawa do znaku towarowego. Producent nie ma już władzy nad tym co z jego produktem się dzieje. Należy jednak pamiętać, że nie można z reklamą przesadzać. Jeżeli bowiem zaczniemy na stronie www umieszczać wielkie banery NIKE, i podobnie zrobimy w reklamie, ktoś może uznać, że istnieje związek danej firmy z NIKE. A to jest już przekroczenie prawa. Sugeruję więc wykorzystywać na aukcji oznaczenie NIKE jedynie w celu informacyjnym. Czyli właśnie: “Buty sportowe NIKE rozmiar 43-45, cena: 199 zł” Itp.

Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: